İstanbul Barok Hakkında
İstanbul Barok, ülkemizin eski üslup ve otantik çalgılar ile barok müzik icra eden ilk topluluğudur. Üç solistten geniş bir oluşuma evrilebilen topluluğun repertuarında; oda müziği, konçertolar ve korolu yapıtların yanı sıra barok operalar mevcuttur. Topluluk 1975 yılında keman, flüt ve klavsen üçlüsü olarak – uluslararası barok müzik ortamında Türkiye’yi temsil eden – klavsenci Leyla Pınar tarafından kuruldu. Leyla Pınar 1995’te oluşumu genişletip bir ensemble-opera-dans topluluğu haline getirdi. İstanbul Barok 28 yılda, yurt içinde ve yurt dışında değişik tarihi mekan ve ören yerlerinin yanı sıra modern sahnelerde belirli bir süreklilikle 7 barok opera ve 1 dans tiyatrosu sahneleyip pek çok konser vermiştir.
İstanbul Barok yurt içinde; Cemal Reşit Rey Konser Salonu, Caddebostan Kültür Merkezi (CKM), Fulya Sanat Merkezi, Dolmabahçe Sarayı, Yıldız Sarayı Tiyatrosu, Aya İrini, Tophane-i Amire, Nakilbent Sarnıcı, Süreyya Operası, Grand Pera, İtalyan Kültür Merkezi, Avusturya Kültür Ofisi, Fransız Sarayı, St.Michel Tiyatrosu, Sen Antuan ve Sen Espri’de pek çok defa sahne alarak İstanbul müzik ortamının belirleyici aktörlerinden biri olmayı başarmış ve kendi kitlesini yaratmıştır. Ardından bu performansını 2000’li yıllardan itibaren Ankara (Devlet Opera ve Balesi), Antakya, Antalya, Bodrum, Manisa-Sard Harabeleri, Mardin ve Mersin’e düzenlediği turnelerle diğer şehirlere taşımıştır. İstanbul Barok, yurt dışında, Mağosa-Otello Kalesi, Girne-Bella Pais Manastırı, Amsterdam-Old Huis (2 kez), Brüksel (3 kez), Lüksemburg (2 kez) ve Namur’de sahne almıştır. Bundan başka 1997´de Avrupa´nın en önemli barok müzik festivallerinden biri olan Brüksel-Printemps Baroque du Sablon Festivali´nde A.Campra’nın L’Europe Galante adlı operasını 3oo. yılında ilk defa sahnelemiştir. Bu performansıyla barok müziğin dünyadaki devleriyle birlikte anılmış, yerli ve yabancı basından övgü ve takdir toplayan eleştiriler almıştır. İstanbul Barok bu projelerde Paul Dombrecht ve Robert Kohnen gibi tanınmış barok müzik virtüözlerinin yanı sıra Austrian Baroque Consort ve La Cetra D’Orfeo gibi yine alanında tanınan topluluklar ile konserler verip ortak projeler üretmiştir. Topluluk; Türkiye’den Ayhan Baran, Burak Bilgili, Pervin Çakar, Ulaş İnaç, Kaan Buldular, Cenk Karaferya, Bengi Mayone, Ezgi Saydam, Nihan Atalay gibi solistlerle çalışmıştır. Ayrıca nitelikli koreografilere imza atan Lieven Baert, Geyvan MacMillen ve Tuğçe Tuna gibi koreograflarla ortak projeler üretmiştir. Son olarak yurt içinde Bodrum Müzik Festivali'ne katılan topluluk, yurt dışında ise Brüksel Güzel Sanatlar Sarayı (BOZAR) ve geçtiğimiz yaz ise Fransa'nın köklü müzik festivallerinden 36. Sarrebourg Müzik Festivali'nde bir "Leyla Pınar'ı Anma Konseri" gerçekleştirmiştir.
İstanbul Barok´un amacı barok dönemde Osmanlı/Türkler ya da Anadolu’dan çıkmış mitolojik öyküler üzerine bestelenmiş bütün oda müziği ve opera repertuarını sahiplenmektir. Bunların büyük bir kısmı halen Avrupa’daki müzik kütüphanelerinin tozlu raflarında keşfedilmeyi beklemektedir. İstanbul Barok´un diğer bir amacı da müzik kurumlarımıza bir alternatif oluşturmaktır. Bu düsturu seçtiği mekan, repertuar, konser formatı ve bünyesindeki lejyoner sanatçılar ile sahnelediği barok operalarda farklı bir reji ve tasarım anlayışıyla ortaya koymuştur.
Topluluk, bütün bu çalışmalarının yanı sıra, İstanbul Barok derneği nezdinde, 24 kez “Uluslararası İstanbul Barok Festivali”ni, 5 kez de “İstanbul Barok Şan Yarışması”nı düzenleyerek yurt içi ve yurt dışından konuk sanatçılar davet edip ortak projeler üretmektedir. Topluluğun Kalan Müzik’ten çıkan albümü “Osmanlı Barok Müziği” halen raflardadır. İstanbul Barok’un müzik yönetmenliğini, Leyla Pınar’ın vefatından sonra, 2021 yılında eski öğrencisi, klavsenist Ayşe Nil Ülgener devralmıştır, Sanat Yönetmneliği'ni ise Ali Pınar üstlenmiştir.